Aktuelle Projekte

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SBB Green Class

SBB Green Class

Projektstart: 27.10.2016
Projektleitung: Schweizerische Bundesbahnen (SBB)
Wissenschaftliche Leitung: Prof. Dr. Martin Raubal
Wissenschaftliche Mitarbeiter: Dr. David Jonietz, Dominik Bucher
Auftraggeber: Schweizerische Bundesbahnen (SBB)

SBB Green Class

Vor dem Hintergrund einer steigenden Bedeutung integrierter Mobilitätsangebote werden die SBB gemeinsam mit BMW Schweiz ab Herbst 2016 eine entsprechende kombinierte Mobilitätslösung entwickeln, und im Rahmen eines Pilotprojektes von 100 Testkunden für den Zeitraum von 1 Jahr testen lassen.
Im Rahmen einer projektbegleitenden wissenschaftlichen Studie sollen die Auswirkungen derartiger kooperativer, multi-modaler Mobilitätsangebote auf das Mobilitätsverhalten der Testkunden mittels GPS-basiertem Bewegungstracking  sowie qualitativen und quantitativen Befragungen evaluiert werden.

OMLETH II

OMLETH II: Weiterentwicklung der Plattform für ortsbezogenes mobiles Lernen an der ETH und multidisziplinäre Evaluation

Projektstart: 01.01.2016
Projektleiter: Prof. Dr. M. Raubal / Dr. P. Kiefer
Wissenschaftlicher Mitarbeiter: Christian Sailer
Förderung: Innovedum ETH Zürich Innovedum

OMLETH

OMLETH II in der Innovedum Projekt-Datenbank

Aufbauend auf den Erkenntnissen von OMLETH I wird im Folgeprojekt die Plattform technisch weiterentwickelt und ihr Einsatz wieder in Kooperation mit der Professur für Geschichte des Städtebaus (gta) mit grösseren Studierendenzahlen evaluiert. Die Ergebnisse und Erkenntnisse fliessen in eine Wissensplattform zu ortsbezogenen mobilen Lernen ein. Die gewonnen Erfahrungen werden zudem als eine interaktive Assistenzfunktion im OMLETH-Editor für Dozierende umgesetzt. Diese Erfahrungen werden ergänzt durch neue Kooperationen mit Lehrveranstaltungen aus dem D-USYS und dem Materialarchiv der BAU-Bibliothek. Interessenten weiterer Bereiche (innerhalb der ETH) sind herzlich eingeladen sich zu melden.

OMLETH II

IGAMaps

Intention-Aware Gaze-Based Assistance on Maps (IGAMaps)
Projektstart: 01.02.2016
Projektleiter: Dr. P. Kiefer / Prof. Dr. M. Raubal
Wissenschaftlicher Mitarbeiter: Fabian Göbel
Förderung: Schweizer Nationalfonds (SNF)

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Adaptive human computer interfaces can significantly facilitate the interaction with digital maps. In this project we investigate on how to provide meaningful map adaptation based on the user's visual attention. We build on the assumption that, since maps are primarily perceived with the visual sense, the user's gaze on a map can be used to recognize her cognitive states, which allows for personalized map adaptations. Questions addressed include:

  1. Can we infer intentions from the visual attention on a map?
  2. How should a map adaptation be designed to be helpful?
  3. What is the general user acceptance of gaze-based map adaptions?
IGAMaps

Awareness in Aviation

Enhanced flight training programs for monitoring aircraft automation
Projektstart: 01.07.2015
Projektleitung: SWISS International Airlines
Co-Projektleiter: Prof. Dr. Martin Raubal
Wissenschaftlicher Mitarbeiter: David Rudi
Förderung: Bundesamt für Zivilluftfahrt (BAZL)

The Federal Office of Civil Aviation will fund the project on “Enhanced flight training programs for monitoring aircraft automation” (January 2015 – June 2017).

We will conduct eye tracking studies with professional pilots in flight simulators to analyze the effectiveness of visual scan strategies during aircraft operation. The ultimate goal is to include the obtained insights into pilot training programs. Read more about our research on aviation.

The project is a cooperation with an internationally operating airline (SWISS Interntional Airlines). Further collaborators are the NASA Ames Research Center and Prof. Dr. Robert Mauro (University of Oregon, USA).

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Cockpit

LAMETTA

Location-Aware Mobile Eye Tracking for Tourist Assistance (LAMETTA)
Projektstart: 01.09.2015
Projektleiter: Dr. P. Kiefer
Wissenschaftlicher Mitarbeiter: Vasilios-Athanasios Anagnostopoulos
Förderung: ETH Zurich Research Grant

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LAMETTA is a research project on gaze-based interaction techniques in outdoor environments. The goals of this project are to design and develop an outdoor gaze-based interaction platform and to investigate explicit and implicit gaze-based interaction methods for tourists visually exploring a city panorama. The project envisions a mobile assistance system that triggers information services based on the user's gaze in an intuitive, efficient, and privacy-preserving way for touristic areas. The insights from this project will also be helpful for other outdoor gaze-based interactions scenarios.

LAMETTA

GoEco!

GoEco! A community based eco-feedback approach to promote sustainable personal mobility styles
Projektstart: 01.01.2015
Projektleiter: Dr. R. Rudel
Co-Projektleiter: Prof. Dr. M. Raubal
Wissenschaftlicher Mitarbeiter: Dominik Bucher
Förderung: SNF - Abteilung Nationale Forschungsprogramme

GoEco!

Das Auto als dominierendes Verkehrsmittel mit seinem hohen Energieverbrauch trägt signifikant zum Klimawandel bei und hat zudem viele negative Auswirkungen auf unsere Gesundheit. Obwohl in den letzten Jahren eine Vielzahl an alternativen und energieeffizienten Mobilitätsoptionen aufgekommen sind, setzen sich diese nur langsam durch.

Wie können wir Personen davon überzeugen, mehr mit dem Fahrrad zu fahren oder zu Fuss zu gehen? Wie bringen wir sie dazu, verstärkt den ÖV zu nutzen oder andere Alternativen, wie z.B. Carsharing oder Mitfahrgelegenheiten in Anspruch zu nehmen? GoEco! versucht an Stelle traditioneller «Sensibilisierungs»-Methoden durch den Einsatz einer Smartphone App Personen und ihre Mobilität direkt zu beeinflussen. Dabei setzen wir sowohl auf Spielelemente als auch auf die Gruppendynamik die entsteht wenn sich Personen untereinander vergleichen und messen. Das Projekt ist eine Kooperation mit der SUPSI, ist aus dem SCCER Mobility entstanden, und wird über das NFP 71 finanziert.

AFEM-INFRA

Infrastructure for Future Elecricity Markets (AFEM-INFRA)
Projektstart: 01.10.2014
Projektleiter: Dr. T.  Demiray
Co-Leiter: Prof. Dr. M. Raubal
Wissenschaftlicher Mitarbeiter: Stefano Grassi
Förderung: SNF - Abteilung Nationale Forschungsprogramme

The key issues addressed in the umbrella project "Assessing Future Electricity Markets" (AFEM) require a preliminary quantification of the exploitable potential of stochastic renewable energy (RE) sources and a feasibility analysis of their grid integration. Within the AFEM project, IKG’s task in the frame of the AFEM-INFRA work package is the identification of the spatial distribution of the wind and solar photovoltaic resource and its corresponding electricity generation. The long-term and 10minutes resolution energy production will be quantified and fed into the nodes of the high-voltage power grid in order to assess the response and thus to estimate the necessary reserves as a function of the economic scenarios.

3D GIS zur Planung von elektrischen Versorgungsnetzen

Einsatz von 3D Geografischen Informationssystemen zur transparenten und nachhaltigen Planung von elektrischen Versorgungsnetzen
Projektstart: 01.10.2014
Projektleiter: Prof. Dr. M. Raubal
Wissenschaftlicher Mitarbeiter: Joram Schito
Förderung: Bundesamt für Energie (BFE), Swissgrid, BKW Energie AG, Verbund AG

Netzausbau

Defining the optimal path of transmission lines is a time consuming planning task that is often impacted by strong social opposition. The scope of this project is the development of an integrated 3D GIS web-platform to define the optimal path of a new transmission line, to enhance the communication among all stakeholders involved in a project and to reduce the social opposition. An improved 3D visualization to be utilized for community-based decision-making will demonstrate to the stakeholders the impact of the new project on the surroundings.

Visualization of a Global Cost Surface in netzausbau.ethz.ch

Future Swiss Electrical Infrastructure

Future Swiss Electrical Infrastructure – Swiss Competence Center for Energy Research
Project start: 01.08.2014
Project leader: Prof. Dr. M. Raubal
Internal Researchers: Martin Raubal, Fabio Veronesi
Funding: CTI (Commission for Technology and Innovation)

SCCER FURIES

The SCCER Future Swiss Electrical Infrastructure (FURIES) join the competences of the top Swiss academic and industrial actors in the area of power/energy systems. FURIES is expected to shape the next generation of the electrical Swiss infrastructure in all its layers, from transmission to distribution, enabling a vast penetration of renewable energy resources in order to facilitate the Swiss nuclear-power phase-out.

IKG is part of Work Package 2, Bulk Multi-Energy Grids. Here we created a detailed database of potential new sites for additional pumped hydro storage in the Swiss Alps. Moreover, we are working on the topic of transmission line siting, to make sure that new smart grids will be built in a sustainable way, reducing both their environmental and social impacts.

Efficient Technologies and Systems for Mobility

Efficient Technologies and Systems for Mobility – Swiss Competence Center for Energy Research
Project start: 01.08.2014
Project leader: Prof. Dr. M. Raubal
Internal Researchers: Martin Raubal, David Jonietz
Funding: CTI (Commission for Technology and Innovation)

SCCER MOBILITY

 
 
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Sun Apr 23 01:01:40 CEST 2017
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